How Good
Maar Slootweg denkt ook verder. Met ingang van 2024 moeten grotere ondernemingen jaarlijks hun milieu-impact in kaart brengen. De CO2-uitstoot is daarvan één van de belangrijkste punten. Begin volgend jaar start Bidfood daarom met het in kaart brengen van de CO2-uitstoot van het eigen bedrijf, maar ook met dat van de toeleveranciers. Dat gebeurt door middel van het meetsysteem van How Good. PS Foodservice heeft de licentie van deze Amerikaanse softwareleverancier voor de Benelux. Door te gaan samenwerken met PS Foodservice, die alle productdeclaraties verzamelt van alle foodserviceproducten, kan nu ook de milieu-impact van die producten worden bepaald. Bidfood stelt het verstrekken van die gegevens verplicht aan hun leveranciers, zodat de groothandel kan laten zien wat de CO2-uitstoot is van de producten die het aanbiedt aan de afnemers.,,De horeca zie ik als de nieuwe huiskamer van de samenleving. De jeugd is nu veel te afhankelijk van zijn telefoon geworden. De jongeren missen daardoor de echte vriendschap en kunnen zich vaak ook niet meer concentreren op school. Ik zal het een zegen vinden als het gebruik van mobieltjes op scholen wordt verboden. Jongeren moeten weer gewoon buitenspelen, muziek maken en echt contact maken. En daarmee ontstaat vanzelf meer behoefte aan sociale verbindingen.’’
Bovendien geeft het inzicht in de eigen uitstoot. Slootweg: “Jonge ondernemers willen weten wat de impact is van producten op het milieu. Dus los van de wettelijke richtlijnen ziet de nieuwe generatie chef-koks dat ook als een voorwaarde voor ons als leverancier, en dus gaan we dat in kaart brengen. Verschillende partijen hebben al aangegeven het toe te juichen en eraan mee te werken. Het wordt zeer positief ontvangen. Op 14 januari volgend jaar organiseren we daarom een Sustainability Intelligent Summit waar we onze leveranciers over de verdere plannen bijpraten. Er zijn nu al 150 aanmeldingen binnen, wat laat zien dat het leeft.” Slootweg wil er maar mee zeggen dat er volop stappen worden gezet door Bidfood, op allerlei terreinen, en dat dit wordt gewaardeerd. “We willen wat dat betreft ook aanjager zijn van de veranderingen.”
(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks.)
Wil je meer te weten komen over Bidfood?
Neem een kijkje!
De website van Bidfood is een essentiële bron voor iedereen die actief is in de horeca- en foodservicebranche. Het biedt een schat aan informatie, variërend van een uitgebreid assortiment voedingsproducten en diensten tot handige bestelopties en professioneel advies.