Ga naar hoofdinhoud

Bidfood


Nieuwe generatie vraagt om nieuwe standaarden

CEO Dick Slootweg van Bidfood: “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt, Die veranderingen vragen ook aanpassingen van ons. En daar kunnen en willen we niet te lang mee wachten, want het gaat allemaal heel snel.”

Gezonde toekomst

Slootweg: “We gaan de ondernemers helpen en wel op drie manieren. In de eerste plaats zorgen we ervoor dat ondernemers de producten krijgen die ze nodig hebben. Betrouwbare leveringen van de producten zijn heel belangrijk voor horecaondernemers, en wanneer producten niet verkrijgbaar zijn, worden ze daar ruim van tevoren over ingelicht. We hebben nu een betrouwbaarheid van boven de 98 procent. Afnemers krijgen nu duidelijk te horen wat we niet kunnen leveren, maar waar we eventueel een huismerk of alternatief voor kunnen aanbieden. Ook hebben we onze voorraden verhoogd, juist om te voorkomen dat er niet kan worden geleverd.”

Bidfood


nieuwe generatie vraagt om nieuwe standaarden

CEO Dick Slootweg van Bidfood: “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt, Die veranderingen vragen ook aanpassingen van ons. En daar kunnen en willen we niet te lang mee wachten, want het gaat allemaal heel snel.”

Gezonde toekomst

Slootweg: “We gaan de ondernemers helpen en wel op drie manieren. In de eerste plaats zorgen we ervoor dat ondernemers de producten krijgen die ze nodig hebben. Betrouwbare leveringen van de producten zijn heel belangrijk voor horecaondernemers, en wanneer producten niet verkrijgbaar zijn, worden ze daar ruim van tevoren over ingelicht. We hebben nu een betrouwbaarheid van boven de 98 procent. Afnemers krijgen nu duidelijk te horen wat we niet kunnen leveren, maar waar we eventueel een huismerk of alternatief voor kunnen aanbieden. Ook hebben we onze voorraden verhoogd, juist om te voorkomen dat er niet kan worden geleverd.”

Winstgevendheid vergroten met de MOK


Maar Bidfood gaat meer doen voor de ondernemers. Slootweg: “Elke ondernemer kan je vertellen over de risico’s van de oplopende prijsstijgingen bij fabrikanten. Die gaan we niet meer accepteren. De prijsstijgingen bij A-merken moeten stoppen. We laten ondernemers op basis van de bestellingen zien hoeveel geld ze per jaar kunnen besparen door andere keuzes te maken. Voor sommige producten is dat verschil 5 tot 10 procent, voor andere loopt dat op naar 30 procent. Op die manier tonen we hoe we gezamenlijk de winstgevendheid van een horecabedrijf vergroten.

Intern valt dat bij ons onder MOK; Marge, Omzet en Kosten. We gaan dus de marge vergroten bij onze afnemers, de omzet laten groeien door betere data te verschaffen en de kosten verlagen. Niet alleen door het aanbieden van goedkopere alternatieven voor producten, maar ook door data te delen met elkaar waardoor bijvoorbeeld efficiënter kan worden bezorgd, of ingekocht kan worden. Betere data geeft bijvoorbeeld inzicht in wat er nu mogelijk moet worden weggegooid, wat niet nodig was geweest bij betere sturing bij inkoop.”

Winstgevendheid vergroten met de MOK


Maar Bidfood gaat meer doen voor de ondernemers. Slootweg: “Elke ondernemer kan je vertellen over de risico’s van de oplopende prijsstijgingen bij fabrikanten. Die gaan we niet meer accepteren. De prijsstijgingen bij A-merken moeten stoppen. We laten ondernemers op basis van de bestellingen zien hoeveel geld ze per jaar kunnen besparen door andere keuzes te maken. Voor sommige producten is dat verschil 5 tot 10 procent, voor andere loopt dat op naar 30 procent. Op die manier tonen we hoe we gezamenlijk de winstgevendheid van een horecabedrijf vergroten.

Intern valt dat bij ons onder MOK; Marge, Omzet en Kosten. We gaan dus de marge vergroten bij onze afnemers, de omzet laten groeien door betere data te verschaffen en de kosten verlagen. Niet alleen door het aanbieden van goedkopere alternatieven voor producten, maar ook door data te delen met elkaar waardoor bijvoorbeeld efficiënter kan worden bezorgd, of ingekocht kan worden. Betere data geeft bijvoorbeeld inzicht in wat er nu mogelijk moet worden weggegooid, wat niet nodig was geweest bij betere sturing bij inkoop.”

“De Drijvende Kracht achter
de Beste Groothandel voor Restaurantproducten.”

Partners relevanter en succesvoller maken


Bidfood lanceert Media Services voor haar leveranciers. Hiermee kunnen ook leveranciers door middel van data gerichter gaan werken. Slootweg: “We kennen al onze klanten, en weten wat ze nodig hebben. Deze inzichten gaan we inzetten voor onze leveranciers, zodat die gerichter onze afnemers kunnen helpen. Het is een systeem wat we hebben afgekeken bij retail, maar wat we nu voor foodservice gaan inzetten. Dit gaat ons ook helpen om onze partners relevanter en succesvoller te maken.

How Good


Maar Slootweg denkt ook verder. Met ingang van 2024 moeten grotere ondernemingen jaarlijks hun milieu-impact in kaart brengen. De CO2-uitstoot is daarvan één van de belangrijkste punten. Begin volgend jaar start Bidfood daarom met het in kaart brengen van de CO2-uitstoot van het eigen bedrijf, maar ook met dat van de toeleveranciers. Dat gebeurt door middel van het meetsysteem van How Good. PS Foodservice heeft de licentie van deze Amerikaanse softwareleverancier voor de Benelux. Door te gaan samenwerken met PS Foodservice, die alle productdeclaraties verzamelt van alle foodserviceproducten, kan nu ook de milieu-impact van die producten worden bepaald. Bidfood stelt het verstrekken van die gegevens verplicht aan hun leveranciers, zodat de groothandel kan laten zien wat de CO2-uitstoot is van de producten die het aanbiedt aan de afnemers.,,De horeca zie ik als de nieuwe huiskamer van de samenleving. De jeugd is nu veel te afhankelijk van zijn telefoon geworden. De jongeren missen daardoor de echte vriendschap en kunnen zich vaak ook niet meer concentreren op school. Ik zal het een zegen vinden als het gebruik van mobieltjes op scholen wordt verboden. Jongeren moeten weer gewoon buitenspelen, muziek maken en echt contact maken. En daarmee ontstaat vanzelf meer behoefte aan sociale verbindingen.’’

Bovendien geeft het inzicht in de eigen uitstoot. Slootweg: “Jonge ondernemers willen weten wat de impact is van producten op het milieu. Dus los van de wettelijke richtlijnen ziet de nieuwe generatie chef-koks dat ook als een voorwaarde voor ons als leverancier, en dus gaan we dat in kaart brengen. Verschillende partijen hebben al aangegeven het toe te juichen en eraan mee te werken. Het wordt zeer positief ontvangen. Op 14 januari volgend jaar organiseren we daarom een Sustainability Intelligent Summit waar we onze leveranciers over de verdere plannen bijpraten. Er zijn nu al 150 aanmeldingen binnen, wat laat zien dat het leeft.” Slootweg wil er maar mee zeggen dat er volop stappen worden gezet door Bidfood, op allerlei terreinen, en dat dit wordt gewaardeerd. “We willen wat dat betreft ook aanjager zijn van de veranderingen.”

(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks.)

Wil je meer te weten komen over Bidfood?
Neem een kijkje!


De website van Bidfood is een essentiële bron voor iedereen die actief is in de horeca- en foodservicebranche. Het biedt een schat aan informatie, variërend van een uitgebreid assortiment voedingsproducten en diensten tot handige bestelopties en professioneel advies.