Ga naar hoofdinhoud

Charles
van Goch


‘Horeca is de nieuwe huiskamer
van de samenleving’

Waar de roep om deskundig en gemotiveerd personeel voor de horeca steeds groter wordt, daar slaagt Charles van Goch er nog steeds in bevlogen mensen te werven.
Hoe? Door te adverteren met zijn klanten, zoals de organisatie van de Formule 1 autorace die jaarlijks 1600 medewerkers nodig heeft. Of de Ziggodome waar gave popconcerten worden gehouden. Maar ook meewerken aan de presentatie van een nieuwe Porsche of een bruiloft van miljonairs spreekt tot de verbeelding.

Charles
van Goch


‘Horeca is de nieuwe huiskamer
van de samenleving’

Waar de roep om deskundig en gemotiveerd personeel voor de horeca steeds groter wordt, daar slaagt Charles van Goch er nog steeds in bevlogen mensen te werven. Hoe? Door te adverteren met zijn klanten, zoals de organisatie van het raceweekend van Zandvoort waar jaarlijks 1600 medewerkers nodig zijn. Of de Ziggo Dome waar gave popconcerten worden gehouden. Maar ook meewerken aan de presentatie van een nieuwe Porsche of een bruiloft van miljonairs spreekt tot de verbeelding.

Uitdaging bij het vinden van topmensen voor de Horeca


,,En daarna moeten we echt aan de bak om de beste mensen eruit te halen. Bij elke ronde valt vaak meer dan de helft af omdat ze geen emailadres willen achterlaten, geen testje voor gastvrijheid willen invullen of niet beschikbaar zijn voor een korte intake. Van de 9000 studenten die uiteindelijk overblijven blijkt maar 10 procent afkomstig te zijn van de hotelschool. En dan moeten we ze nog trainen; hoe houd je drie borden op een hand vast en tap je een mooi biertje.’’

,,De mensen die uiteindelijk doorgaan’’, zo vervolgt Van Goch, ,,zijn vaak typische helpers, gastronomen of zoals we ze ook noemen gastronauten. Die zouden ook moeiteloos in de zorg en hulpverlening kunnen werken. Die hoef je alleen maar goed te trainen en te stimuleren. Vaak worden ze uiteindelijk bedrijfsleider. Ze opereren bij ons als teams en worden vaak vrienden van elkaar. En wie wil dat niet? Horeca vormt jongeren. Succes hangt niet af wie je bent maar wat je kent. En waar vind je die? In de horeca!’’

Uitdaging bij het vinden van topmensen voor de Horeca


,,En daarna moeten we echt aan de bak om de beste mensen eruit te halen. Bij elke ronde valt vaak meer dan de helft af omdat ze geen emailadres willen achterlaten, geen testje voor gastvrijheid willen invullen of niet beschikbaar zijn voor een korte intake. Van de 9000 studenten die uiteindelijk overblijven blijkt maar 10 procent afkomstig te zijn van de hotelschool. En dan moeten we ze nog trainen; hoe houd je drie borden op een hand vast en tap je een mooi biertje.’’

,,De mensen die uiteindelijk doorgaan’’, zo vervolgt Van Goch, ,,zijn vaak typische helpers, gastronomen of zoals we ze ook noemen gastronauten. Die zouden ook moeiteloos in de zorg en hulpverlening kunnen werken. Die hoef je alleen maar goed te trainen en te stimuleren. Vaak worden ze uiteindelijk bedrijfsleider. Ze opereren bij ons als teams en worden vaak vrienden van elkaar. En wie wil dat niet? Horeca vormt jongeren. Succes hangt niet af wie je bent maar wat je kent. En waar vind je die? In de horeca!’’

Terug naar gastvrijheid in de horeca na tegenslagen


In zijn hoogtijdagen had Van Goch met zijn 60 bedrijven een omzet van 90 miljoen euro in zeven landen. Door Corona verdampte zijn omzet en ging menig bedrijf failliet. Tegenwoordig realiseert hij met zijn 7 bedrijven en 20 vestigingen alweer een omzet van 45 miljoen euro. En ook de toekomst ziet er zonnig uit.

,,De horeca zie ik als de nieuwe huiskamer van de samenleving. De jeugd is nu veel te afhankelijk van zijn telefoon geworden. De jongeren missen daardoor de echte vriendschap en kunnen zich vaak ook niet meer concentreren op school. Ik zal het een zegen vinden als het gebruik van mobieltjes op scholen wordt verboden. Jongeren moeten weer gewoon buitenspelen, muziek maken en echt contact maken. En daarmee ontstaat vanzelf meer behoefte aan sociale verbindingen.’’

,,Door roboticering hebben we straks 20 procent minder mensen nodig, ook in de horeca. Nieuwe bestelsystemen maken het werk lichter. In de horeca zal straks sprake zijn van een vierdaagse werkweek, maar de gastvrijheid wordt alleen maar belangrijker. Daarom ben ik blij met een Joop Braakhekke Award voor de zwarte brigade.

,,In onze hoogtijdagen heb ik kasteel Jeruzalem op de hotelschool van Maastricht opgeknapt. En de apostelraad opgericht met Benoit Wesley, Camille Oostwegel en Joop Braakhekke om de gastvrijheid verder uit te dragen. Zij snapten toen al goed waar het omdraait. Door de vergrijzing, tekorten aan grondstoffen en oorlogen wordt de behoefte aan gastvrijheid alleen maar groter.’’

,,Het horeca imperium van Charles van Goch draait nog altijd om het bedrijf Mise en place waarmee hij jaarlijks duizenden horeca-krachten inzet op evenementen, variërend van grote en exclusieve feesten en voetbalwedstrijden tot popconcerten en de Fomule 1 autoraces. Charles heeft daarnaast een organisatiebureau voor horeca en hospitality en een payroll bedrijf voor de salarisverwerking van horecapersoneel. Ook is hij eigenaar van Stadsbrouwerij Maastricht (v/h Ridder). Van Goch is daarnaast een veelgevraagd spreker. Hij is daarnaast nog altijd nauw verbonden met de hotelschool van Maastricht.