Genieten
Kwaliteit stond buiten kijf bij Joop Braakhekke, dat ging voor alles. Als iemand iets te duur vond, zei hij ‘Beter te duur dan niet te koop!’. Immers ‘Van alles het beste!’, was het devies. Hij creëerde een etablissement waar mensen graag kwamen, niet alleen om te dineren maar ook voor een avond vol eatertainment, kijken, te ontmoeten, zakendoen én uiteraard om bekeken te worden. Geholpen door de vele spiegels, sfeervolle inrichting, zijn gevoel voor entertainment, flamboyante aanwezigheid én de correcte interesse voor zijn gasten.
Maar let op: Altijd met aandacht als basis. Hij proefde alles en was een perfectionist. Naast zijn werkzaamheden als restaurateur schreef Joop diverse boeken en publiceerde zijn kookschriften. Riep zich uit tot “Kookgek” en presenteerde zich op dusdanige wijze dat dat ook werd opgemerkt in de tv wereld. De status die daarop volgde als BN’er hielp hem zijn geliefde restaurant “Le Garage’ nog verder op de kaart te zetten. Dat deed hij ruim 25 jaar samen met zijn man Wim Nijkamp en zijn zakenpartner, gastheer en sommelier Erwin Walthaus, en iedereen was een graag geziene gast, zien en gezien worden was het motto. En Joop genoot…
Markant
Joop Braakhekke was een markante persoonlijkheid. Zijn gastheerschap, gratie en inspiratie zette hij niet alleen in voor zijn gasten, chefs, en overige medewerkers, maar ook voor de gehele horecabranche. Hij vond het uitdragen van het hospitality-vak heel belangrijk, zette zich daarvoor belangeloos in als gerenommeerd jurylid en adviseur en deelde graag gevraagd en ongevraagd zijn kennis en adviezen! Het is een groot gemis voor de Nederlandse gastronomie dat Joop niet meer onder ons is en zijn gedrevenheid voor het vakmanschap mag daarom niet vergeten worden.
Hij werd begin 2016 zelf geëerd met de Joop Braakhekke Award als waardering voor zijn bevlogen inzet als restaurateur. Hij was trots en blij met deze erkenning voor het vak. Het doel van deze award was immers geïnitieerd om het vak van Gastheer, door met name de mensen van de ‘zwarte’ brigade in het zonnetje te zetten en deze prijs daarom vaker uit te reiken, uiteraard met Joop als centraal middelpunt en enthousiast juryvoorzitter. Helaas overleed Joop december 2016 en daarmee ook het initiatief om aankomende gerants en gevestigde gastvrijheid-strijders te waarderen met de Joop Braakhekke Hospitality Award.
Award
De JBH Award is niet een standaardprijs met enkel een speldje en een oorkonde. Nee, net zoals Joop is deze JBH Award bijzonder en net even anders. De winnaar van de Joop Braakhekke Hospitality Award (m/v/g) krijgt de bijzondere opdracht om in het gedachtegoed van Joop een aankomend talent (vanuit de zwarte brigade) een jaar te begeleiden, de winnaar van de Joop Braakhekke Apprentice Award , om kennis over te dragen en samen gedurende het komende jaar een aantal incentives en opdrachten uit te voeren, die de vele facetten rond het vak van gastheer/restaurateur onder de aandacht brengt bij het grote publiek, maar tevens als doel heeft jonge talenten te enthousiasmeren en werven voor dit prachtige beroep. De leerlingen van nu zijn immers degenen die in alle opzichten de toekomst gaan bieden voor de gehele hospitality branche! Bovenstaande uiteraard in het gedachtegoed van Joop: